Galmaarden
Gooik
Herne
Galmaarden
Gooik
Herne
Check de Profielfoto van Galmaarden, Gooik en Herne
Lees meerVoor de fusie
Galmaarden
8.810
aantal inwoners
3.529,11 ha
totale oppervlakte
250 inw./km2
bevolkingsdichtheid
42,8 jaar
gemiddelde leeftijd
130
werknemers
5
bestuursleden
19
gemeenteraadsleden
9
adviesraden
Gooik
9.441
aantal inwoners
3.977 ha
totale oppervlakte
233 inw./km2
bevolkingsdichtheid
44,2 jaar
gemiddelde leeftijd
163
werknemers
5
bestuursleden
21
gemeenteraadsleden
11
adviesraden
Herne
6.750
aantal inwoners
4.462 ha
totale oppervlakte
151 inw./km2
bevolkingsdichtheid
43,3 jaar
gemiddelde leeftijd
83
werknemers
5
bestuursleden
17
gemeenteraadsleden
6
adviesraden
Na de fusie
Fusie Galmaarden Gooik Herne
Ongeveer 25.000
inwoners
Bijna 12.000 ha
oppervlakte
209 inw.km²
bevolkingsdichtheid
1
burgemeester
Maximaal 7
schepenen
Maximaal 1
voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
29
raadsleden
8 leden
van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
De financiële simulaties gaan na of een fusie ook financieel voldoende interessant is. Uiteraard zijn en blijven dit simulaties en geven deze geen garanties voorde toekomst. Er zijn immers altijd onvoorzienbare uitgaven, zoals loonindexeringen, nieuwe takenlast, …
Simulatie zonder fusie
Elk van de drie besturen staat financieel onder druk, of komt negatief te staan in de volgende legislatuur (2026-2031) als de uitgaven en inkomsten gelijk blijven.
Elk van de drie besturen houdt in 2031 onvoldoende middelen over om, zelfs met extra leningen, de tekorten op te vangen.
Samengeteld is er een tekort van ongeveer 8 miljoen euro.
Conclusie:
Het beleid moet worden bijgestuurd: schrappen in uitgaven en investeringen en/ of belastingvoeten aanpassen om meer ontvangsten te innen, …
Simulatie met fusie
Er wijzigen een aantal zaken zoals belastingontvangsten.
Er verdwijnen een aantal dubbele uitgaven.
Schuldovername door Vlaanderen (ongeveer 5 miljoen euro op een totale gezamenlijke schuld van ongeveer 20 miljoen euro).
Fusiekost: bv. tijdelijke ondersteuning van transitieprojecten rond ICT of personeelsbeleid, eventuele aanpassingswerken in gebouwen, aankoop nieuwe gemeente- en straatnaamborden,…
Efficiëntiewinsten: wegvallen dubbele dienstverlening, voordeligere tarieven voor contracten gezien de schaalgrootte, minder politiek uitvoerende mandaten, …
Conclusie:
Er is een positiever financieel vooruitzicht (op basis van de laagste belastingvoeten op de aanvullende personenbelasting en opcentiemen op de onroerende voorheffing van de drie besturen). Zowel de beschikbare middelen aan het eind van de legislatuur als de marge om leningen aan te gaan blijven positief. Uiteraard moeten de budgetten goed en verantwoord worden blijven beheerd.
Heb je een vraag?
Heb je een concrete vraag? Maak je je ergens zorgen om? Is iets niet duidelijk voor jou? Neem een kijkje bij onze veelgestelde vragen. Vind je het antwoord niet, contacteer dan hier je gemeente en stel je vraag.
Naar veelgestelde vragen